Ελληνικό Κέντρο  Εκπαίδευσης  Σκύλων

Όταν συναντάς ανθρώπους όπως ο Θοδωρής Τριάντης επιβεβαιώνεται ο κανόνας που θέλει τους σύγχρονους εκπαιδευτές σκύλων να έχουν μία διαφορετική κουλτούρα που ξεπερνά τα τετριμμένα.

Η συζήτηση μαζί του για μία πρώτη εισαγωγή στο μεγάλο κεφάλαιο  “Εκπαίδευση Σκύλου”, καταρρίπτει μύθους και αποκαλύπτει μεγάλες αλήθειες. Ξεκαθαρίζει ακόμη ότι στο “θρανίο” δεν κάθεται μόνο ο σκύλος αλλά και ο ιδιοκτήτης του και, ότι τελικά υπάρχει απάντηση και λύση για όλα όσα μάς βασανίζουν σχετικά με τη συμπεριφορά του σκύλου μας.

O εκπαιδευτής σκύλων Θοδωρής Τριάντης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις για όσους γνωρίζουν τα του κυνοφιλικού χώρου.
Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Σκύλων, μέλος του διοικητικού συμβουλίου των Ελλήνων Σκύλων Οδηγών Τυφλών Ελλάδας και υπεύθυνος των προγραμμάτων εκπαίδευσης, είναι ο ιδρυτής και “ψυχή” της ιστορικής σχολής Ελληνικό Κέντρο Εκπαίδευσης Σκύλων (ΕΚΕΣ) στον Άλιμο Αττικής.
Με το κέφι, το μεράκι και κυρίως την αγάπη του για τα σκυλιά, έχει κάνει πραγματικότητα ένα όνειρο τρελό, την ίδρυση του Ελληνικού Κέντρου Εκπαίδευσης Σκύλων, που χρονολογείται από το 1983 όταν ελάχιστα γνωρίζαμε ακόμα στην Ελλάδα για την εκπαίδευση σκύλων και τις σκυλο-σχολές.

Στο ενεργητικό του Θοδωρή Τριάντη καταγράφονται πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων σε ιδιοκτήτες σκύλων, ζωοφιλικά σωματεία και κυνοφιλικούς ομίλους, δεκάδες συμμετοχές σε κυνοφιλικές εκθέσεις μορφολογίας, εθελοντικές συνεργασίες με καταφύγια αδέσποτων και φιλοζωικά σωματεία σε θέματα συμπεριφοράς και υποστήριξης στις υιοθεσίες, ειδικά προγράμματα για παιδιά και για ανθρώπους με ειδικές ανάγκες.

Πάντα καινοτόμος και ένα βήμα μπροστά από την εποχή, ο κ. Τριάντης έθεσε σε εφαρμογή το πρωτοποριακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα “Σκύλος στην Πόλη”. Παράλληλα έχει συνεργαστεί με δημόσιους φορείς, ενώ πολλά εκπαιδευμένα σκυλιά του έχουν παίξει σε ταινίες και διαφημίσεις. Πολλές είναι και οι συμμετοχές του κ. Τριάντη σε τηλεοπτικές ενημερωτικές εκπομπές για θέματα εκπαίδευσης και συμπεριφοράς των σκύλων.

Συναντήσαμε τον εκπαιδευτή σκύλων Θοδωρή Τριάντη στις σύγχρονες εγκαταστάσεις του ΕΚΕΣ στον Άλιμο. Επικρατεί χαρούμενη και χαλαρή ατμόσφαιρα
.

Μαθητές της Σχολής, τετράποδοι και δίποδοι, ετοιμάζονται να αποχωρήσουν. Οι πρώτοι είναι απρόσμενα φιλικοί με κουνιστές ουρές, οι δεύτεροι εντυπωσιακά χαλαροί με χαμόγελο ικανοποίησης. Μόλις έχει ολοκληρωθεί ένα ακόμη Ομαδικό Μάθημα εκπαίδευσης ιδιοκτητών και σκύλων, το οποίο διοργανώνεται στο ΕΚΕΣ κάθε Σάββατο, στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος της σχολής «Βασική Υπακοή – Εξάσκησης, Ομαδική Κοινωνικοποίηση κουταβιών».

Ο Θοδωρής μάς εξηγεί γιατί η Βασική Υπακοή θεωρείται ο θεμέλιος λίθος στην εκπαίδευση αλλά και γιατί μαζί με το σκύλο εκπαιδεύεται και ο ιδιοκτήτης του.

Όταν μιλάμε για βασική εκπαίδευση μιλάμε για μία ζωτική ανάγκη που διευκολύνει την συμβίωσή μας με το σκύλο. Είναι το πρώτο και πολύ σημαντικό στάδιο της εκπαίδευσης, που έχει σαν στόχο την αρμονική συμβίωση σκύλου και ανθρώπου. Ο σκύλος μπαίνει σε απαραίτητους κανόνες συμβίωσης.

Όπως εσείς εκπαιδευτήκατε σε μικρή ηλικία να τρώτε με το πιρούνι και να διαβάζετε έτσι και αυτός πρέπει να μάθει να τρώει από το πιάτο του και να μην κάνει ζημιές. Στόχος του προγράμματος εκπαίδευσης στη Βασική Υπακοή Σκύλου, είναι η δημιουργία ενός κώδικα επικοινωνίας, ανάμεσα στον άνθρωπο και τον σκύλο, ο οποίος θα αποτελέσει την βάση για την αρμονική συμβίωση τους.

Κατά την διάρκεια του προγράμματος Βασικής Υπακοής, ο σκύλος μας θα μάθει να είναι υπάκουος και χαρούμενος, να ανταποκρίνεται άμεσα στο κάλεσμα μας, να μην τραβάει σε σκάλες ή να πετάγεται από την πόρτα (σπιτιού ή αυτοκινήτου), να μας περιμένει στο σημείο που θα του υποδείξουμε, να μην τραβάει και να μην τρώει ό,τι βρίσκει στον δρόμο, να μην πηδάει άσκοπα πάνω μας ή στους γύρω μας, να μην γαβγίζει άσκοπα και να μην κάνει ζημιές, να μπορεί να μείνει μόνος του στο σπίτι όποτε χρειάζεται, να είναι κοινωνικός και να μας ακολουθεί οπουδήποτε (καφέ, διακοπές,κλπ.) χωρίς προβλήματα.

Φυσικά και η εκπαίδευση αφορά και τον ιδιοκτήτη του σκύλου. Εκπαιδεύεται και αυτός μαζί με το σκυλί του για να μάθει να καταλαβαίνει και να επικοινωνεί με τον σκύλο του.

Όχι, δεν «παρκάρουμε» το σκύλο μας σε έναν εκπαιδευτή από όπου δύο μήνες αργότερα τον παραλαμβάνουμε «έτοιμο» και φυσικά υπάκουο.

Ο ιδιόκτητης μαθαίνει να καταλαβαίνει την συμπεριφορά του σκύλου του, μαθαίνει τις βασικές αρχές συμβίωσης (τουαλέτα σκύλου, παιχνίδι, φροντίδα, υγιεινή κλπ) και εκπαιδεύεται κι αυτός μαζί με το σκύλο του. Γι΄ αυτό είναι επίσης σημαντικό, αν υπάρχει δυνατότητα, να εκπαιδευτούν μαζί όλοι όσοι ζουν και ασχολούνται με τον σκύλο συγκάτοικοι ή μέλη της οικογένειας”.

Το πρόγραμμα εκπαίδευσης στην Βασική Υπακοή μπορεί να ξεκινήσει από τον 4ο μήνα της ζωής του κουταβιού και με την προϋπόθεση ο σκύλος να είναι πλήρως εμβολιασμένος.

Υπάρχει βεβαίως η δυνατότητα να ξεκινήσει η εκπαίδευση και σε μεγαλύτερες ηλικίες, αρκεί ο σκύλος να έχει αξιολογηθεί πρώτα με το Τέστ Συμπεριφοράς και Χαρακτήρα. Eδώ θα αναφέρω σαν παράδειγμα ότι τα σκυλιά υποστήριξης ανθρώπων με ειδικές ανάγκες ξεκινούν την εκπαίδευσή τους από την ηλικία των 10 εβδομάδων. Για τις άλλες μορφές εκπαίδευσης εργασίας πρέπει να υπάρχει πάντα επιλογή φυλής, επειδή το να ζητήσεις από ένα Labrador να τραβάει έλκηθρο είναι το ίδιο ουτοπικό με το να περιμένεις από ένα Xάσκι να οδηγήσει ένα τυφλό…” διευκρινίζει ο κ. Τριάντης.

Σημειώνεται ότι μετά το τέλος της εκπαίδευσης, οι μαθητές του ΕΚΕΣ δεν αφήνονται… στην τύχη τους. Η Σχολή παρέχει ισόβια υποστήριξη σε θέματα συμπεριφοράς του σκύλου, τα οποία μπορεί να προκύψουν από διάφορες ενδεχομένως αλλαγές στην ζωή του κατοικίδιου,

(μετακόμιση, ερχομός ενός παιδιού ή ενός άλλου σκύλου, αλλαγή συμπεριφοράς μετά από μία αρρώστια κλπ.) “ κι  αυτό για να αποφύγουμε την προβληματική συμπεριφορά” αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Τριάντης

Τι σημαίνει, όμως, προβληματική συμπεριφορά στο σκύλο;

Προβληματική συμπεριφορά σε ένα σκύλο, δεν έχουμε ξαφνικά! Ξαφνικά μπορεί να προκληθεί από κάποιο σοκ, ίσως με κάποιους κρότους (π.χ κροτίδες το Πάσχα, γιορτές κλπ) και ο σκύλος να γίνει φοβικός. Επίσης από απώλεια κάποιου προσώπου ή αρρώστια ως ενήλικος, ακόμα και κάποιος χωρισμός και ο τσακωμός που βγαίνει ξαφνικά, μεταδίδεται στον σκύλο.

Διαφορετικά η προβληματική συμπεριφορά χτίζεται μέρα με την μέρα. Σκυλιά που εμφανίζουν προβληματικές συμπεριφορές είτε έχουν υποστεί κακοποίηση (ξύλο για τιμωρία, στέρηση τροφής) από κουτάβια, είτε είναι καλομαθημένα, δηλαδή του κάνουμε όλα τα κέφια, είτε έχουν απόλυτη ελευθερία, δηλαδή δεν υπάρχουν κανόνες και ο σκύλος κάνει ό,τι θέλει.

Είναι ακριβώς όπως και ένα παιδί. Γι’ αυτό και λένε «το παιδί και το σκυλί όπως το μάθεις». Προβληματικές συμπεριφορές είναι, να λερώνουν μέσα στο σπίτι, να γίνονται επιθετικά, να δαγκώνουν εμάς ή τρίτους, να καταλαμβάνουν όλο το σπίτι και δεν μας αφήνουν σε ησυχία, γαβγίζουν, φωνάζουν, κάνουν ζημιές. Η διόρθωση συμπεριφοράς επέρχεται με ειδική εκπαίδευση σκύλου και ιδιοκτήτη χωρίς καμία χρήση βίας και με αναζήτηση των αιτιών αυτής της συμπεριφοράς του σκύλου.

Αν ο σκύλος είναι 10 μηνών και έχει φάει το μισό σπίτι, ήδη έχει πάθει το στομάχι του από όλα αυτά που τρώει, τι θα κάνετε; Σε τέτοιες περιπτώσεις δεν μπορείτε λοιπόν, παρά να εκπαιδεύσετε το σκύλο σας κάποιες καινούργιες έννοιες αλλά και να διορθώσετε κακές συνήθειες”.


Ένας άγριος σκύλος είναι και… καλός φύλακας;

Πολλοί είναι εκείνοι που έχουν ταυτίσει την εικόνα ενός άγριου σκύλου με την εικόνα του σκύλου φύλακα. Στην πραγματικότητα η αλήθεια απέχει πολύ από αυτή την άποψη.

Σκύλος-φύλακας δεν είναι ούτε ένας σκύλος που γαβγίζει ανεξέλεγκτα, αλλά ούτε ένας επικίνδυνος σκύλος που είναι έτοιμος να επιτεθεί στον οποιονδήποτε. Ο σκύλος-φύλακας πρέπει να έχει ένα απόλυτα ισορροπημένο χαρακτήρα. Μέσα από την εκπαίδευσή του, θα μάθει να ενεργοποιεί τα ένστικτα προστασίας για την οικογένεια ή τον χώρο του, μόνο όταν αυτό είναι απόλυτα απαραίτητο”.

 


Χρησιμοποιείτε βία στην εκπαίδευση;

Στην εκπαίδευση δεν χρησιμοποιείται βία και ο σκύλος μαθαίνει τεχνικές ώστε να προστατεύει τον εαυτό του.

Κανένας ευσυνείδητος εκπαιδευτής σκύλων που ξέρει και αγαπάει την δουλειά του, δε θα δείρει το σκύλο σας, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και ανεύθυνοι επαγγελματίες. Για να έχετε προσωπική άποψη, καλύτερα να πάτε να γνωρίσετε τον εκπαιδευτή που σας ενδιαφέρει από κοντά, πριν του εμπιστευθείτε το σκύλο σας.

 


Με τι τρόπο μαθαίνει ο σκύλος;

Παλιά υπήρχε η άποψη: αυστηρότητα και πίεση.

O Παυλώφ, λοιπόν, πριν από πολλά χρόνια πειραματίστηκε, μέσα από τη συμπεριφορά των σκύλων πάνω στην ψυχολογία των ανθρώπων και διατύπωσε τη καλύτερη θεωρία των εξαρτημένων ανακλαστικών, σε συνδυασμό με το απόφθεγμα «η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης».

 Βάζουμε πολύ παιχνίδι, υπομονή, εμπειρία και ταυτόχρονα με τις θετικές μεθόδους εκπαίδευσης έρχεται το αποτέλεσμα, πάντα με σεβασμό στον σκύλο”.

 


Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το παιχνίδι στην εκπαίδευση του σκύλου;

Η εκπαίδευση του σκύλου στηρίζεται στο παιχνίδι. Το παιχνίδι προσφέρει διασκέδαση, εκτόνωση, άσκηση. Αποτελεί ένα θετικό κίνητρο για να συνεργαστεί ο σκύλος μαζί μας και να εκπαιδευτεί ευχάριστα.

Να διευκρινίσουμε ότι η εκπαίδευση του σκύλου είναι η εκμάθησή του με διάφορες τεχνικές και γνώσεις ώστε να χρησιμεύσει σε διάφορες εργασίες, όπως φύλαξη, σωματοφυλακή, φύλαξη κοπαδιών, κυνήγι, εργασία (αγώνες), show (τηλεόραση- κινηματογράφος), agility, ναυαγοσωστικά, οδηγός τυφλών, βοηθός ατόμων με ειδικές ανάγκες, ανίχνευση ναρκωτικών ή εκρηκτικών και άλλες πολλές ιδιαίτερες εργασίες ανάλογα με τις καταστάσεις και τις ανάγκες κάθε εποχής, όπως σκύλοι αγγελιοφόροι, ναυαγοσώστες κλπ. Το παιχνίδι λοιπόν για όλα αυτά είναι κίνητρο”.

 


Υπάρχουν εκπαιδευτικά παιχνίδια-βοηθήματα για τη δουλειά σας;

Για πολλά χρόνια πειραματιζόμασταν μόνοι μας και προσπαθούσαμε να κατασκευάσουμε αυτοσχέδια παιχνίδια που να μας εξυπηρετούν και στο κομμάτι της εκπαίδευσης αλλά και της συμπεριφοράς. Η αλήθεια είναι ότι με τα παιχνίδια της Kong βρήκαμε την λύση”.

Wobbler by KONG
Γεμίζοντας ένα KONG

Κείμενο – Επιμέλεια: Ελίνα Ιατρίδου

Ένα σχόλιο για “Θοδωρής Τριάντης”

Πες μας την άποψή σου.